WERELDLICHTJESDAG 2021 HEILOO

12 december 2021
Foto’s gemaakt door Ritske Velstra.

Elke tweede zondag in december wordt WereldLichtjesDag (Worldwide Candle Lighting) gehouden. Overal in de wereld steken mensen kaarsjes aan ter nagedachtenis aan hun overleden kinderen. Dit sfeervolle ritueel brengt een golf van licht in beweging die de aarde gedurende 24 uur letterlijk en figuurlijk iets lichter maakt.

Ook in de regio rond Heiloo maakt WereldLichtjesDag sinds 2010 deel uit van deze ‘lightwave’ met het aansteken van de kaarsjes en het noemen van de namen van de kinderen, een moment van troost en herkenning met live muziek en mooie woorden.

Ieder kind is een ster
Elk jaar wordt met veel zorgvuldigheid een passend thema gezocht als leidraad voor de avond. Voor 2021 is het thema ‘ster’. Een ster is een hemellichaam waarvan het licht altijd straalt naar de aarde, soms zichtbaar en soms niet, maar het is er altijd.
Ieder kind dat te vroeg overleden is, is voor haar of zijn ouders een ster. Een ster in de hemel of een ster aan de hemel, een ster die altijd met hen meegaat, hun hele leven lang.

WereldLichtjesDag 2020 in Heiloo. Foto: CAKtwo

In en rond de Witte Kerk
WereldLichtjesDag valt in 2021 op zondag 12 december. De viering in Heiloo heeft een regionale functie. WereldLichtjesDag biedt een toegankelijke manier om het verlies van een kind te herdenken. De herdenking vindt ook dit jaar plaats in en om de Witte Kerk, een sfeervol monument midden in het hart van Heiloo en centraal gelegen in Noord-Kennemerland. De kerk staat al meer dan 1000 jaar op deze plek en is onveranderd een plek waar mensen samenkomen.

Stralende ster
Omdat in 2020 door corona een herdenkingsbijeenkomst niet door kon gaan, werden in de tuin rondom De Witte Kerk sterren geplaatst met daarin de namen van overleden kinderen, opgegeven door hun ouders. Dit jaar komen de sterren met de namen terug.
Aan de zijde van de Kennemerstraatweg wordt een meer dan zes meter hoge ster van het kunstenaarscollectief CAKtwo geplaatst. Daarvoor komen drie sterrenframes waarin kleine houten sterren worden gehangen. Hierop komen de namen van overleden kinderen. Het buitenterrein rondom de Witte Kerk met de sterren blijft ook na WereldLichtjesDag toegankelijk tot en met Driekoningen op 6 januari 2022.

Herdenkingsbijeenkomst
Kern van de herdenking is het aansteken van de kaarsen en het zingen van de namen van de kinderen. Gedichten worden voorgedragen, Wim van Bokhorst verteld een speciaal voor deze gelegenheid geschreven verhaal en er is een activiteit voor de aanwezige kinderen. Het geheel wordt sfeervol omlijst door muziek, verzorgd door SYA, een trio van zangeressen die zichzelf akoestisch begeleiden op diverse instrumenten. Natuurlijk wordt het speciaal voor deze dag geschreven lied ‘Precious Child’ ten gehore gebracht.

Omdat bijeenkomsten in de avond deze tijd niet mogelijk zijn is de aanvangstijd dit jaar om half vier ’s middags. Om de 1,5 meter afstand te bewaren zijn er maximaal 70 plaatsen beschikbaar. Voor toegang tot de kerk is een coronatoegangsbewijs (coronapas) vereist en voor verplaatsingen in de kerk is een mondmasker verplicht.

Foto: Yvonne van Stiphout

Thuis herdenken

Degenen die de herdenking niet kunnen of willen bijwonen, kunnen op zondag 12 december ook thuis om 19.00 uur een kaars branden.
Vanaf 18.45 uur kan iedereen via een livestream deelnemen aan de WereldLichtjesDag-herdenking in Apeldoorn.

• t/m 10 december
    Opgeven van namen van overleden kinderen.
    Opgeven voor bijwonen herdenkingsbijeenkomst op 12 december.
  • 12 december
    15.15 – 15.25 uur: aankomst bezoekers; controle coronapas.
    15.30 – 16.30 uur: herdenkingsbijeenkomst.
    16.30 –  17.00 uur: vertrek langs “Stralende ster”.
  • 13 december t/m 6 januari
    Mogelijkheid om de herdenkingsplek “Stralende ster” op het buitenterrein van
    de Witte Kerk te bezoeken.

Mogelijk gemaakt
WereldLichtjesDag 2021 Heiloo wordt georganiseerd door een projectteam dat bestaat uit: Ed Bausch, Marinta Rutten, Anne Smaal en Aad de Wit.

De WereldLichtjesDag-herdenking wordt mede mogelijk gemaakt door:
– Vele vrijwillige medewerkers
– Stichting KIST
– Stichting Monument Witte Kerk Heiloo
– Kunstenaarscollectief CAKtwo
– Muziekgroep SYA
– Verhalenverteller Wim van Bokhorst
– rOndomceremonies (Evi Velders)
– Dr. C.J. Vaillantfonds
– Goededoelenfonds van Uitvaartvereniging Associatie & IJmond
– Stichting Keer op Keer / Keerpunt Foundation.

Kunstenaarscollectief CAKtwo

Giften ten behoeve van de jaarlijkse continuering van WereldLichtjesDag Heiloo zijn welkom op de bankrekening van Stichting KIST: NL61RABO0190571268 o.v.v. Wereldlichtjesdag.