Vertelbijeenkomsten

Bij veel projecten van Stichting KIST staan vertelbijeenkomsten met ouderen aan de basis, zoals bij de film ‘Zicht op water’ of de podcastreeks ‘De roerige jaren zestig in de IJmond’. Bij het project ‘Ouderen in de wijk’ is dit anders, nu zijn de vertelbijeenkomsten geen middel maar doel. Maar liefst vijftien vertelbijeenkomsten zijn er op diverse bibliotheken in Amsterdam gehouden.

Er zijn verhalen gedeeld uit een ieders leven rondom een thema, zoals het thema ‘inwonen’ of ‘geuren uit het verleden’. De ene herinnering maakt de herinnering bij een ander wakker en zo komt bij iedereen stukje bij beetje de eigen geschiedenis weer boven. Opeens weet je weer hoe het rook op de boot waar je als kind op groot gebracht bent, of de geur van het varken dat geslacht werd. Je herinnert je dat je jarenlang overdwars met drie zusjes op een tweepersoonsbed sliep en hoe je wekelijks naar het badhuis ging. Hoe blij was je met de verhuizing uit de binnenstad van Amsterdam naar Nieuw West.

Misschien zit de grootste waarde nog niet eens in het vertellen, maar juist in het luisteren naar elkaar. Mensen die elkaar al jaren kennen, leren elkaar opeens ‘anders’ kennen.

Mocht u ook ouderencentra weten die hier interesse voor hebben, laat het ons weten!

Projectleider: Pauline van Vliet