NIEUW EDUCATIEF PROJECT: CORNELIS CORNELISZOON VAN UITGEEST

Cornelis Corneliszoon heeft in 1593 patent aangevraagd op de houtzaagmolen, hij was op dat moment inwoner van Uitgeest en woonde op de Meldijk. Zijn uitvinding heeft vérstrekkende gevolgen gehad: in de Zaanstreek zijn in de loop van de 17e eeuw meer dan tachtig houtzaagmolens gebouwd. Zij hebben met name veel  hout gezaagd voor de scheepsbouw. Met deze schepen heeft Nederland een bloeiende internationale handel opgezet. Indirect kun je dus zeggen dat Cornelis Corneliszoon een belangrijke grondlegger was voor de bloeiende handel in de Gouden eeuw.

Met dit educatieve project willen we kinderen uit het Uitgeest van de 21e eeuw bewust maken van deze belangrijke geschiedenis. Vanaf mei draaien we een pilot in groep 6 van basisschool De Molenhoek. Volgend jaar komt het lesmateriaal ter beschikking voor alle basisscholen van Uitgeest. De eerste fase van dit project wordt gesubsidieerd door Stichting Oer-IJ, omdat het past in hun educatieve programma. Deze stichting wil meer aandacht voor het landschap en het erfgoed van de regio ten noordwesten van Amsterdam. We gaan er voor zorgen dat iedereen weet wie Corneliszoon was en waarom hij zo ontzettend belangrijk is geweest.