In memoriam, Ilja Beudel

IN MEMORIAM, ILJA BEUDEL

Ilja was de oprichtster van stichting KIST. Zij was enthousiast over de film ‘Soldaat onder het zand’, die wij met veel mensen samen gemaakt hebben. Het was een project met mensen uit het dorp Castricum en waar tijdens de première het hele dorp voor was uitgelopen. Ze wilde mij graag steunen om meer van dit soort projecten mogelijk te maken. Met dat doel hebben we een stichting opgericht en dat werd Stichting KIST.
Met een projectgroep discussieerden we over een goede naam en de missie en visie van de stichting. We kwamen uit op: ‘Stichting KIST, ken je verleden, weet waar je heen gaat. Inmiddels is het geworden ‘KIST, vol verhalen’.

Ilja is de eerste zes jaar dat KIST bestond, heel actief geweest. Ze heeft mij enorm geholpen bij het project ‘Graven naar het verleden van het Noordzeekanaal’ met educatieve projecten, vertelbijeenkomsten en de documentaire ‘Zicht op water’.
Menigmaal stonden we samen op het podium bij vertelbijeenkomsten in IJmuiden en Velsen. Ilja was nergens bang voor, geen probleem was haar te groot. Op die manier was zij een enorme steun voor mij en heb ik mede dankzij haar mooie projecten kunnen uitvoeren.
Zij is een aantal jaar voorzitter geweest. In 2019 heeft ze het stokje als voorzitter doorgegeven aan Rita Springer.
Op de achtergrond bleef ze voor mij een adviseur en coach. Bovenal is ze een goeie vriendin geworden die ik onbeschrijfelijk ga missen.

Dag lieve Ilja, met je stralende lach, dank voor wat je allemaal voor Stichting KIST hebt gedaan!
Pauline van Vliet