Schelpenvissersdag 2022

In het teken van de schelpenvisser

Op zondagmiddag 10 juli 2022 stond Bakkum in het teken van de schelpenvisser. De Schelpenvissersdag werd voor het tweede achtereenvolgende jaar gehouden op het Schulpersplein in Bakkum.  De middag werd bezocht door ongeveer 500 bezoekers, bestaande uit een mix van toeristen, gezinnen met kinderen, ouderen en overige bewoners van de Castricumse dorpskernen. De organisatie van dit festival was een gezamenlijke activiteit van Stichting KIST, Stichting Oud-Castricum, Folk- en shantykoor De Skulpers en Stichting Oer-IJ.

Bakkum als schelpenvissersdorp

Doel was om bekendheid te geven aan de schelpenvissers en hun geschiedenis in Bakkum en omgeving. Zeker vanaf de 13e eeuw en wellicht eerder, verdiende 80% van de Bakkummer bevolking een inkomen met het vissen van schelpen, of op zijn Bakkums gezegd: ’t skullepen. Dit vissen werd in de laatste eeuwen steeds minder en stopte rond 1943 toen de kalkovens in Bakkum werden gesloopt. Er is anno 2022 nog één schelpenvisvergunning en één schelpenviskar.

Podiumprogramma

Het festival werd geopend door Wethouder Valentijn Brouwer, waarna Auke Hofstra een lied genaamd ‘De Zee’ ten gehore bracht. Driemaal was er een optreden van folk- en shantykoor De Skulpers. Een dag uit het leven van een schelpenvisser werd ten tonele gebracht door verteller Piet Paree en gitarist/zanger Frank Edam. Menno Twisk zong en vertelde over het schelpenvissen. Dorpsdichter Bob van Leeuwen trad op als gastheer, stelde de artiesten voor en droeg voor uit eigen werk.

Pleinprogramma

Een replica van een echte schelpenkar was te bezichtigen, naast een kraam met informatie over het schelpenvissen. Er waren kramen met informatie van Stichting Oer-IJ, Stichting KIST, Oud-Castricum en Zeemuseum Miramar uit Vledder. Leerlingen van de Juliana vanStolbergschool demonstreerden hun eigengemaakte spel over de reis van de schelpen.*
Vanaf het plein was er een rondleiding door het historische eens bruisende Bakkum-Zuid. *) Het lespakket ‘De reis van de Schelpen’ voor basisschoolklassen is te bestellen via projectleider@stichtingkist.nl

Evaluatie

Gesproken kan worden van een geslaagde Schelpenvissersdag 2022. De deelnemers hebben de duur van het programma en de indeling van de middag tussen 13.00 uur en 17.00 uur als prettig een behapbaar ervaren. Hoewel er voor iedere doelgroep één of meerdere activiteiten waren, zou het wenselijk zijn als er voor de allerkleinste kinderen een activiteit bij komt. Ook kunnen wellicht nog meer toeristen worden aangetrokken door de publiciteit uit te breiden en meer op de regio te richten.

Makers
 Projectgroep: Rita Springer en Aad de Wit namens Stichting KIST, Rino Zonneveld en Menno Twisk namens Oud-Castricum, Cleem Kos en Arie Brandjes namens De Skulpers en Hans van Schoor namens Stichting Oer-IJ
 Grafische vormgeving: Rob Berkemeijer (Design4u)
 Speaker: Bob van Leeuwen
 Muziek: Folk- en shantykoor De Skulpers, Auke Hofstra en Menno Twisk.
 Theater: Piet Paree en Frank Edam
 Schelpenkar: Menno Twisk en René Stet

 Spel ‘De reis van de schelpen’: Pauline van Vliet met leerlingen OBS Juliana van Stolberg
 Rondleiding: Rino Zonneveld