Meepraten over onderwijs in de jaren zestig.

Meepraten over onderwijs in de jaren zestig

Het eerste thema is onderwijs. In de jaren zestig ging voor het eerst de jeugd massaal naar school. Dit was mede de trigger voor het ontstaan van een jongerencultuur met eigen muziek, kledingstijl en vrije seksuele moraal. Een cultuur waar volwassenen niets van begrepen. Herkennen de IJmonders dit of liep het in de IJmond allemaal niet zo’n vaart? Of herinneren zij juist de gezagsvolle verhoudingen die daar aan vooraf gingen? Ook die verhalen zijn welkom.

Mensen die in deze tijd zelf onderwijs hebben gehad; wie nog weet van de conflicten op de Pedagogische Academie in Beverwijk in 1969; degenen die ervaringen hebben met onderwijsvernieuwingen in de jaren zestig. Zij allen worden uitgenodigd daarover te komen vertellen. Zij zijn welkom en worden uitgenodigd daarover te vertellen. Hoe paste dat in die tijd? Wie nog weet van de conflicten op de Pedagogische Academie in Beverwijk in 1969 wordt opgeroepen om langs te komen en daarover te vertellen. Wat is er van de onderwijsvernieuwingen gekomen die bepleit werden in de jaren zestig?

Degenen die daar ervaring mee hebben zijn welkom op de vertelbijeenkomst op dinsdag 14 september van twee tot vier uur (inloop vanaf half twee) in Museum Kennemerland aan het Westerhoutplein in Beverwijk. Aanmelden is in verband met coronamaatregelennoodzakelijk. Dat kan via de website www.stichtingkist.nl

Alternatieve Pedagogische Academie in Beverwijk in 1969. Foto: Beeldbank Museum Kennemerland.