Kom naar Beverijk op 15 November!

poster Beverwijk

Zondag 15 november nodigt Stichting KIST iedereen uit om in de Grote Kerk van Beverwijk het muziektheaterstuk ‘De terugkeer van de kanaalgraver’ te komen bekijken. Piet Paree en Frank Edam weten op overtuigende wijze de tijd dat het kanaal gegraven werd tot leven te wekken. Als kanaalgraver doet Piet Paree uit de doeken hoe het dagelijks leven was rond 1865, hoe hij met de schep van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat in het duin aan het zwoegen was. Voor een hongerloontje. Op een dag was er helemaal geen loon meer, dat pikte de kanaalgravers natuurlijk niet…u ziet het allemaal in de voorstelling.

Stichting KIST is een non-profitorganisatie die aan de hand van historische gebeurtenissen de geschiedenis van een gemeenschap tot leven wil wekken, en daarmee de verbondenheid binnen zo’n gemeenschap wil bevorderen. ‘Op dit moment doen we dat met een filmproject over de geschiedenis van het Noordzeekanaal’, zegt Pauline van Vliet, projectleider van Graven naar het verleden van het Noordzeekanaal. ‘Samenwerken met bewoners in de IJmond staat centraal in ons project. Met elkaar de geschiedenis rond het kanaal onderzoeken verbindt mensen hier in de regio’.

Pauline van Vliet: ‘Wat ik fascinerend vind aan de IJmond is dat het nu een dichtbevolkt gebied is met veel economische bedrijvigheid, terwijl het nog maar zo kort geleden een verlaten duingebied was. Er varen grote schepen, een immens grote fabriek bepaalt de skyline. In dit gebied is echt sprake van een breuk met het verleden. Veel mensen die hier kwamen wonen waren pioniers. Daar wil ik graag een film over maken en mensen hiervan bewust maken’.

Zondag 15 november om vier uur in de Grote Kerk komen de bezoekers alvast in de stemming. Deze voorstelling wordt u gratis aangeboden. We informeren u tevens over het filmproject en wat we nog meer in petto hebben rond ‘Graven naar het verleden van het Noordzeekanaal.’ Welkom!