CASTRICUM 75 JAAR VRIJ

Heeft u de Tweede Wereldoorlog meegemaakt in Castricum of omstreken? Vindt u het leuk en belangrijk dat uw ervaringen worden overgedragen aan een jongere generatie? Meld u dan aan om geïnterviewd te worden. Maakt u zich geen zorgen dat u niet genoeg weet om te vertellen, gewone dagelijkse zaken zijn meestal al bijzonder genoeg…. Stuur een mail naar: info@stichtingkist.nl , dan nemen wij contact met u op.

In 2019 voeren we voor het tweede jaar het project ’75 jaar vrij in Castricum’ uit.
Dit jaar doen de volgende Castricumse basisschoolklassen mee:

• Groep 8 van de Juliana van Stolbergschool
  • Groep 7 van de Visser ’t Hooftschool
  • Twee groepen 8 van Helmgras.

Volgend jaar is het vijfenzeventig jaar geleden dat Nederland bevrijd werd na vijf jaar bezetting. Met dit project staan we stil bij wat bezetting betekende in Castricum. Tijdens het project leren de leerlingen spelenderwijs dat de vrijheden die we nu hebben niet vanzelfsprekend zijn en dat we daar zuinig mee om meten gaan.

In dit project maken leerlingen van groep 7 en 8 zelf filmpjes over Castricum in de Tweede Wereldoorlog. Basis van deze filmpjes is een interview met iemand die zelf de oorlog heeft meegemaakt. De leerlingen monteren de filmpjes ook zelf. Ze werken in groepjes van drie. Op deze website zullen we regelmatig de voortgang van het project laten zien.