Project ’75 jaar vrij in Castricum’ van start

Op de Visser ‘t Hooftschool is groep 7 gestart met het project ’75 jaar vrij in Castricum’ . Een project dat betrekking heeft op de Tweede Wereldoorlog en ingaat op wat vrijheid vandaag de dag voor ons betekent. We lopen vooruit op 75 jaar bevrijding in 2020, dit project heeft een looptijd van drie jaar.

Uit eigen ervaring
De klas, groep 7 van de Visser ‘t Hooftschool, heeft Carel Barbiers op bezoek gehad. Carel is 88 jaar oud en kan zich nog goed herinneren hoe de oorlog zijn leven als kind op zijn kop zette. Twee uur lang vertelde hij erover en de klas hing aan zijn lippen. Van het verhaal van Carel Barbiers is een filmpje gemaakt van vijf minuten. Dit filmpje dient als voorbeeld voor hoe de leerlingen zelf ook een film van vijf minuten gaan maken na een interview met iemand die de Tweede Wereldoorlog aan den lijve heeft meegemaakt hier in Castricum.

Vertoning in de bioscoop
De door de leerlingen gemaakte filmpjes worden over twee maanden vertoond in de Corso bioscoop. Een spannend project voor de leerlingen van groep 7. Maar ze hebben er zin in en gaan er voor.

Wilt u uw verhaal vertellen?
Hoewel de leerlingen zelf ook zoeken naar ouderen die zich nog goed kunnen herinneren hoe ze de oorlog hebben beleefd, kunt u zich als lezer ook aanmelden en wellicht komen er dan drie leerlingen langs om u te interviewen en te filmen. Aanmelden kan via E-mail: projectleider@stichtingkist.nl of tel.: 06 16625571.
Dit project wordt uitgevoerd onder leiding van Pauline van Vliet van Stichting KIST en is mogelijk gemaakt door de gemeente Castricum en het Vfonds.

Bij de foto: Carel Barbiers doet voor hoe hij en zijn vriend in de straat stonden toen er opeens geschoten werd.