Verhalen Hoogovenbus

Projectleider: Pauline van Vliet

Het Hoogovengevoel
In 2018 stond in de Week van de Industriecultuur, van 20 tot en met 28 oktober, een speciale Hoogovenbus op verschillende plekken in Noord-Holland. Het project was bedoeld om verhalen over werken bij de Hoogovens boven water te krijgen naar aanleiding van het 100-jarig bestaan van het bedrijf: hoe was het om bij de Hoogovens te werken, wat is het echte Hoogovengevoel? Drie generaties werknemers van Hoogovens waren uitgenodigd om in te stappen en hun verhalen te vertellen over werken bij de Hoogovens. In de bus waren veel foto’s en voorwerpen te zien uit de vroegere Hoogoventijd om het geheugen op te frissen. Veel oud-werknemers kwamen met familieleden; die waren ook welkom.

Pauline in gesprek met bezoekers

Verhalen, liederen en gedichten

Overal waar de bus kwam, in Hoorn, Velsen-Noord, Heerhugowaard, Egmond, Heiloo, Beverwijk, Schagen, IJmuiden en Castricum, was de belangstelling groot.

Mensen vonden het leuk om de bus te bezoeken en daarna bij een kopje koffie te blijven vertellen en praten met elkaar. Zo werd met prachtige verhalen de Hoogovenwereld tot leven gebracht. Ook werden er liederen gezongen en gedichten voorgedragen. Aan de speciale Hoogovenbusquiz deden veel mensen mee. Op de quizkaart konden bezoekers ook hun persoonlijke verhaal of herinnering delen. Bij de bus waren vrijwilligers om de kaarten in ontvangst te nemen en verdere verhalen op te tekenen.

• Verhalen van reizigers uit de bus zijn hier te lezen! (klik op paarse tekst)
  • De sociale kant van de Hoogovens, lees de ervaringen hier
  • De bus uit Heerhugowaard
  • De Hoogovens NU

Herinneringen in de bus, klik op deze afbeelding

Voorstelling
Op de laatste dag was er een aparte VIP-tour: bezoekers reden met de bus naar het Hoogovensmuseum voor de tentoonstelling ‘100 Jaar staal’. Ook bezochten ze daar de voorstelling ‘In vuur en vlam’, een muzikale vertelling over de intensieve strijd van ingenieur Henri Wenckebach om zijn plan tot het oprichten van eigen Nederlandse Hoogovens gerealiseerd te krijgen.

Evaluatie
Er zijn in dit project veel verhalen gedeeld en uitgewisseld, waarin de ‘Hoogovens/Corus/Tata Steel-cultuur’ centraal stond. De bezoekers herkenden verhalen van anderen en vertelden vanuit eigen ervaringen aanvullende anekdotes.

…. vertelt over zijn tijd bij de Hoogovens

Makers
 Projectleider: Pauline van Vliet
 Vormgeving: Tabea Piske