Verhalen en herinneringen rond de Hoogovenbus.

In de Week van de Industrie, van 20 t/m 28 oktober, zal een speciale Hoogovensbus op verschillende plekken in Noord-Holland staan. De bus komt verhalen verzamelen over werken bij De Hoogovens. Daarvoor nodigen we drie generaties werknemers uit om in te stappen. Ook familie is welkom!

De bus is voor deze gelegenheid speciaal ingericht met veel foto’s en voorwerpen uit de vroegere Hoogovenstijd om het geheugen op te frissen.

Er worden radio-opnames gemaakt en er komt een podcast zodat de verhalen over werken bij De Hoogovens niet verloren gaan.

Dit alles wordt mogelijk gemaakt door Jan de Wit, die een “echte” Hoogovensbus met chauffeur beschikbaar stelt.
Inmiddels is er al een aantal opstapplaatsen bekend. Toegang tot de bus is gratis tijdens de Week van de Industrie, alleen voor de VIP-TOUR vragen we een bijdrage.

Dus: heb je een mooi verhaal, een leuke anekdote of een boeiende herinnering: stap in, je bent van harte welkom.

De Hoogovenbus en Kunstmanifestatie in Velsen Noord.

De kop is er af!
Zowel in Hoorn als in Velsen Noord hebben we een leuk evenement gehad en mooie verhalen opgetekend. Mensen vonden het leuk om de bus te bezoeken en daarna bij een kopje koffie te blijven vertellen en praten met elkaar. We kregen veel complimenten hoe we het georganiseerd hebben.

En we hebben twee winnaars van de BUS QUIZ:

In Hoorn is de winnaar C. Lerdal en in Velsen Noord J. Geldermans.
Van harte gefeliciteerd allebei, er komt een mooie prijs naar jullie toe, we nemen contact op!

De tweede busdag waren we in Heerhugowaard en Egmond aan de Hoef.
In Heerhugowaard werd het lekker druk bij de bus. Veel mooie verhalen gehoord over grappen en grollen die er onderling werden uitgehaald. Soms was het in de bus te druk, dan kon de quiz niet gemaakt worden. In Egmond werd er zelfs gezongen, net toen de radioverslaggever langs kwam. Een gezellige boel en mooie verhalen!

We hebben een winnaar voor Heerhugowaard en dat is Gerrit Brun.
Na deze week wordt contact met u opgenomen.

De winnaar van de BUS QUIZ uit Egmond is  A.Hollenberg
Gefeliciteerd en we nemen na deze week contact met u op om met u te bespreken hoe de prijs bij u kan komen.

In de bus naar Egmond-aan-den-Hoef

De derde busdag voerde ons naar Heiloo en Beverwijk.
In Heiloo kwam er naast het gewone werkvolk met hun mooie verhalen ook mensen uit het kader die bijvoorbeeld met de eerste computer gewerkt hadden. Meerdere economen heb ik gesproken of mensen die de TH hebben gedaan. In Beverwijk was het rustiger dan op alle overige plaatsen, maar ook hier mooie verhalen. En liederen en gedichten. We plaatsen ze in de podcast en bij de verhalen onder de tab ‘herinneringen ophalen’.

Ook deze dag dus leuke verhalen gevangen, er waren meerdere journalisten die mee luisterden. NH Media heeft vandaag of morgen een mooi item over het busproject. Volg het!

Winnaar Heiloo: J.W.M. Sombroek
Winnaar Beverwijk: Co Kremer

Van harte gefeliciteerd, volgende week maken we een afspraak om de prijs langs te brengen.

Busdag vier was grandioos.

We begonnen in Schagen.
Wat een leuk stadje is dit! We stonden op de makt bij de kerk en de vele cafe’s. Aardig wat aanloop. Veel mensen ook uit de dorpen en plaatsen om Schagen heen. Doordat het Noord Hollands Dagblad elke dag een stuk schrijft over de bus, hebben mensen het gevolgd en komen er bewust op af. Leuk!
Er waren in Schagen wel vier buschauffeurs. Leuk om van hun kant de verhalen over de Hoogovenbus te horen. Verder was er een aantal vrouwelijke werkneemsters van De Hoogovens, interessant om te horen hoe zij het werk in deze mannenwereld beleefden.

In IJmuiden was het ook een levendige bedoening bij de bus ondanks dat het weer was omgeslagen en miezerde. Zelfs de wijkagent kwam de busquiz doen en vele oud Hoogovenmedewerkers zaten in de bus te vertellen. Ze hebben de bus gemist in IJmuiden. Zij moesten altijd fietsen over de sluizen of met het pontje van Donkersloot mee, dit was niet altijd een pretje.

De winnaars:
In Schagen is dat A.Nijssen en in IJmuiden Linda Roodnat.
Van harte gefeliciteerd, we nemen contact met jullie op in de loop van volgende week.

Op zondag 28 oktober, de laatste busdag, waren we in de morgen in Castricum. Het was koud en zonnig en er kwamen langzaam maar zeker heel wat mensen langs in de bus. Sommigen kwamen voor de tweede keer met mooie spulletjes ter herinnering.
Wederom werd er een vader herkend van ons affiche.

In de middag vertrokken we naar het Hoogovenmuseum, hoorden leuke verhalen onderweg. De ene herinnering riep de andere op, dat is het leuke van vertellen in een groep.
In het museum kregen we een mooie voorstelling te zien over Wenckenbach. Dat kan je aan Piet Paree en zijn team over laten!

We kunnen terugkijken op een geslaagd evenement waar rond de 500 mensen op afgekomen zijn. Daarnaast hebben velen het project gevolgd via de media.

Dank voor ieders betrokkenheid en we broeden op een vervolg!

De winnaar van Castricum is J. Sanders. Hij schreef: ‘Met veel plezier bij de Staaf en Draadwalserij gewerkt voor 35 jaar’. Ja, dan ken je de antwoorden wel!

De goede antwoorden waren:

BUS QUIZ
1) De kalender hing thuis en op het werk. Waar hing hij nog meer ?
a. Bij de sportclubs voor het indelen van de wedstrijden.
b. In het ziekenhuis om afspraken goed te kunnen inplannen.
c. Op de lagere school zodat kinderen een speelafspraak konden maken.
2) Waar werd je handdoek gewassen?
a. Bij een wasserette naar keuze, betaald door het bedrijf.
b. De handdoeken werden door Hoogovens gewassen.
c. Thuis in de eigen wasmachine.
3) Welke kleur helm droegen ‘mensen van buiten’ in de Hoogovenfabrieken?
a. Bruin
b. Groen
c. Rood
4 Waarom heeft deze penning voor een opstand gezorgd?
a. De prijs van een penning ging van een dubbeltje naar een kwartje.
b. Je kon er ineens alleen koffie voor krijgen.
c. Je moest een roze bon inleveren voordat je een koffiepenning kreeg.
5) Welk schoeisel bood de beste bescherming bij hitte voor de komst van de
veiligheidsschoen?

a. Klomp met voetlap
b. Laarzen
c. Leren schoenen
6) Hoe verdiende je deze sigaar / koetjesreep ? Twee antwoorden goed
a. Je kreeg hem in je kerstpakket.
b. Je verdiende hem als de fabriek schoon werd achtergelaten.
(“goed huishouden”)
c. Je verdiende hem als de afdeling het hoogste aantal ongevalsvrijedagen had gescoord.
7) Waarom was het loonzakje doorzichtig?
a. Je kon het geld snel natellen zonder het zakje te openen.
b. Het was het goedkoopste materiaal om het loon in te doen.
c. Zo kon de loonadministratie het snelst de zakjes vullen.

8) Welk kaartspel was favoriet in de pauzes?
a. Bridgen
b. Eenentwintigen