Crowdfunding filmproject Noordzeekanaal gestart (VIDEO)

Tata-steel

CASTRICUM – De Castricumse filmmaakster Pauline van Vliet is, samen met Stichting KIST, begonnen aan de crowdfundingsactie voor een film over het ontstaan van het Noordzeekanaal.

Precies 150 jaar geleden begon de bouw van het Noordzeekanaal. Nederland als waterland is van oudsher een land waar handel over de waterwegen gedreven wordt; maar slechts weinig Nederlanders kennen de geschiedenis van dit belangrijke kanaal. Van Vliet: ‘Graag willen wij zes belangrijke momenten in de geschiedenis van het Noordzeekanaal belichten op het witte doek. Van de ongerepte natuur in 1865, naar de zware industrie, de succesvolle visserij, de veranderingen onder de Duitse bezetting, over het dorp Velsen tot de ontwikkelingen bij de sluizen die gepland staan voor 2019′.
Er komen educatieve projecten op scholen in de IJmond en vertelbijeenkomsten waarin verhalen en beelden worden verzameld. Om dat te kunnen doen, is geld noodzakelijk. Er is tot 15 december €10.000 euro nodig.

Het project mede mogelijk maken kan via www.voordekunst.nl, door te zoeken naar ‘Graven naar het Noordzeekanaal’. Meer informatie is te vinden op www.stichtingkist.nl of via de Facebookpagina van Stichting KIST.

Foto: Wikimedia Commons
Wilt U het fimpje nog even kijken?
Klik dan even op de link: