Soldaat onder het zand

B. film opn-slag bij Castricum 4-5-'13 (32)In Castricum zit een kogel in de muur van een huis in de Dorpsstraat. Daaronder het bordje “Slag bij Castricum 1799”. Als je aan een willekeurige Castricummer vroeg wat of wanneer die slag precies was, bleven de meesten het antwoord schuldig. Tot 6 oktober 2013 de film ‘Soldaat onder het Zand’ in première ging. Onder het motto: ‘Ken je verleden, weet waar je naar toegaat’ vatte filmmaakster en historica Pauline van Vliet het plan op om een film te maken over De Slag bij Castricum.

Wat begon als wild plan mondde uit in een groots community buildingproject waaraan heel veel Castricummers hebben meegewerkt. Samen met een ploeg professionals startte ze een crowdfunding om dit project van de grond te krijgen. Ouderen, jongeren, scholieren, middenstanders, amateur-spelers, hobby-archeologen, muzikanten, leden van de historische vereniging: iedereen werd op de been gebracht om niet alleen een film maar ook allerlei andere activiteiten te realiseren. Het dorp was in beweging!