Projecten

Al eeuwenlang worden verhalen verteld. Verhalen maken dat mensen zich betrokken voelen. En dat is wat Stichting KIST wil bereiken. Verhalen geven aan de geschiedenis een betekenis. Het laat zien wat er gebeurt, hoe het gebeurt en waarom het gebeurt. Verhalen geven ook betekenis aan de zintuigen. Door de zintuigen te prikkelen, komt de geschiedenis tot leven en blijven we langer betrokken bij het verhaal. Het spreekt meer tot de verbeelding dan ‘droge’ cijfers. Het is de missie van KIST om mensen, culturen en generaties met elkaar te verbinden door een gemeenschappelijke lokale geschiedenis tot leven brengen.

Dit komt tot uiting in onze projecten, die tot stand komen in samenwerking met zo veel mogelijk mensen, organisaties en instanties in de regio. Momenteel heeft de Stichting KIST de volgende projecten onder haar beheer.

NIEUW PROJECT IN DE STEIGERS

Naast het project De Hoogovensbus start Stichting KIST in 2018 waarschijnlijk met een nieuw, langdurig project: 75 jaar vrijheid. Het plan is om – in aanloop naar de viering van 75 jaar vrijheid in 2020 – samen met de scholen in de regio aandacht te besteden aan de Tweede Wereldoorlog en vooral ook aan wat vrijheid betekent: in ons dagelijks leven, voor ons land, enzovoort. Het projectplan moet nog nader uitgewerkt worden. Heeft u hier ideeën voor of wilt u op een of andere manier hier aan mee helpen?

WERELDLICHTJESDAG 9 dec. 2018

Overal in de wereld steken mensen op 9 december om 19.00 uur plaatselijke tijd samen kaarsjes aan ter nagedachtenis aan hun overleden kinderen. Dit sfeervolle ritueel brengt een golf van licht in beweging die de aarde gedurende 24 uur letterlijk en figuurlijk iets lichter maakt.

De herdenkingsavond van Wereldlichtjesdag is er voor iedereen die een overleden kind wil herdenken. Hoe lang dit kind overleden is, de leeftijd of de onderlinge relatie is niet van belang. Ook als het kindje nooit een naam heeft gekregen, kan dit het moment zijn om te herdenken en deel uit te maken van de kring.