Kinderen van basisscholen helpen bij film over het Noordzeekanaal

Nadat de plusklasleerlingen van De Hoeksteen en de Franciscusschool hebben geholpen met het interviewen van mensen uit IJmuiden over het Noordzeekanaal, gaan alle klassen van de middenbouw van de Franciscusschool meedoen met het vormgeven van de film over de geschiedenis het kanaal.

Van elke periode maakt een klas een visuele voorstelling. De jongste kinderen (klas3a) hebben geleerd over de visserij en gaan nu vissersboten maken. Terwijl grotere kinderen (klas 5b) zich bezig houden met IJmuiden in de Tweede Wereldoorlog. Dit onderwerp maakt veel verhalen los over wat kinderen weten van opa’s en oma’s. Ze gaan het uitbeelden.

Klas 5a weet inmiddels heel veel over hoe de kanaalgravers leefden, zij verdiepen zich enorm in het leven van de kanaalgravers en schrijven er verhalen over. Ook dit wordt uiteindelijk visueel.

En zo is klas 3b bezig met wat er nu eigenlijk bij de Hoogovens gebeurt en klas 4a leert over het oude dorp Velsen dat in 1963 deels onder water verdween.

Klas 4b heeft ook een leuke uitdaging. Zij mogen hun fantasie de vrije loop laten en bedenken hoe je in de toekomst naar de overkant van het kanaal kan. Wat een feest is het te zien wat zij bedenken! Van een regenboogglijbaan tot een 3d-roltrap, van alles passeert de revue.

Inmiddels heeft ruim de helft van de klassen decors gemaakt van ‘hun onderwerp’. In de decors hebben ze poppetjes laten spelen en hun voorstellingen hebben we opgenomen op film. Keihard hebben de leerlingen gewerkt en de resultaten zijn er naar. De decors worden verwerkt in de uiteindelijke film ‘Graven naar het verleden van het Noordzeekanaal’ die op 1 november 2016 in première zal gaan.