De bus

WERKEN OP DE HOOGOVENBUS

SCHOOLREISJES

BIJNAAM ‘BUS’

Herinneringen aan het busvervoer met Beentjes en de Bruijn.

Sinds 1972 ben ik met de bus naar Hoogovens gereden.
De route toen was: Start Wilgenlaan in Schagen-Franshalstraat-Station en via de provincialenweg naar ’t Veld. De laatste opstapplaats was het Waarland.
We reden in bussen die geen airco hadden en de verwarming liet het vaak afweten. Er waren bussen die wel 1.000.000 kilometer gereden hadden.
Er mocht gerookt worden in de bus, zware shag, sigaretten en sigaren.
Als de bus niet blauw stond van de rookwaar dan was het wel van de kachel die gestookt werd met gasolie. De chauffeur had zijn eigen kachel maar de rest van de bus was steenkoud.
Er werd meestal gekaart achter in de bus.
Namen van buschauffeurs die mij bij gebleven zijn: Jaap Buis, Arie Groen, Chris Dekker en Dirk Bobbeldijk.
De bussen hadden een dubbel voorraam met een steil in het midden.
Op een winterdag klapte het rechter voorraam er uit en de wind en de sneeuw gierde naar binnen.
De chauffeur, Jaap Buis, zei we rijden door. Ik zit achter het raam en heb een eigen kachel. We vernikkelden van de kou.
De bussen hadden de motor voorin zitten. Als er onderweg iets haperde trok de chauffeur, al rijdende voort de motorkap open, prutste wat aan de motor tot hij weer regelmatig liep.
Op een winterdag werd er gestopt bij de opstapplaats Waarland. Door ijsvorming kon de bus niet meer de weg opkomen. Wij moesten uit de bus om deze weer op de weg te duwen.
Als we na gedane arbeid weer met de bus naar huis gingen, en we hadden Jaap Buis als chauffeur dan werd er steevast geroepen: Dat wordt weer een latertje. Iemand riep wel eens: Jaap het gaspedaal zit rechts hoor! Waarop Jaap Buis de bus eenvoudig op een parkeerplaats zette en alle bussen liet passeren alvorens weer op huis aan te gaan.
Het was een goede gewoonte om eind van de maand met de pet rond te gaan in de bus.
Een fooitje voor de chauffeur.
De bussen mochten elkaar niet inhalen maar als een collega chauffeur te langzaam reed volgens de collega’s gebeurde het toch. (de fooi was dan hoger, hahaha)
Ook afwijken van de route was verboden, maar om de file op de A9 te vermijden gingen we binnendoor over Egmond. Ook werden stukken van de route overgeslagen als bepaalde personen niet in de bus zaten.

Privé gebruik van de bus:
In die tijd was ik lid van de jeugdbeweging in Schagen.
Voor een dropping hadden wij vervoer nodig.
Piet Stuifbergen en ik gingen naar Jaap Buis om te vragen of wij de bus konden lenen om de kinderen te vervoeren en te droppen in de omgeving.
Jaap Buis ging akkoord en de bus werd geblindeerd, kinderen er in, en Jaap heeft ze keurig afgezet in de omgeving.
Een chauffeur uit het Kruis (Heerhugowaard) vervoerde zijn schapen met de bus.
Later werden de lijnen uitgebreid en samengevoegd. Dat betekende dat we langer onderweg waren.
De bussen werden beter, zitplaatsen comfortabeler, er was airco en in de winter deed de kachel het.
Ook mocht er niet meer gerookt worden in de bus.
Later nam de firma Jan de Wit het vervoer over.

Koos Hoogland.

BUS DUWEN