Cornelis Corneliszoon in de klas

Het overkomt je niet elke dag dat er iemand uit 1593 je klas binnen stapt.
Alles aan hem ziet er anders uit. Hij zegt dat hij zo meteen naar de Staten Generaal vertrekt, om daar octrooi aan te vragen. Octrooi? Gelukkig legt hij wel even uit wat dat is; daarmee wordt hij dan officieel de uitvinder van de houtzaagmolen. En niemand anders mag dan nog een houtzaagmolen bouwen zonder zijn toestemming.

Jawel, het was Cornelis Corneliszoon van Uitgeest die woensdag 8 mei bij groep zes van basisschool De Molenhoek binnenstapte. Hij vroeg de klas om assistentie. Want hij wil dat ze hem gaan helpen iedereen uit te leggen hoe belangrijk zijn uitvinding is geweest. Zijn molen zaagt net zo snel planken en balken als dertig mannen dat met de hand kunnen doen. Houten huizen, andere molens maar vooral schepen kunnen daardoor sneller gebouwd worden. Heel veel schepen. Belangrijk voor de handel overzee.

Met deze aansprekende gebeurtenis ging ons nieuwste project van start.

Kijk hier hoe dat er in de klas uitzag.

De leerlingen uit groep zes van meester Jan Castricum hebben er zin om Corneliszoon te helpen. Met vereende krachten dragen ze een maquette van Uitgeest uit 1600 de klas in. Deze maquette gaat de klas met huizen en boten aankleden om hiermee het verhaal van Corneliszoon veel meer bekendheid geven dan tot nu gebeurt.

De aanwezigheid van Cornelis Corneliszoon op de school is onderdeel van een erfgoed educatieproject dat door de Stichting KIST wordt ontwikkeld voor basisscholen in Uitgeest. De Stichting Oer-IJ en TriArcus uit Heemskerk maken het financieel mogelijk. 28 juni zal het project afgesloten worden met een feestelijke Cornelis Corneliszoon-dag in het dorp. Houd onze website en onze Facebookpagina in de gaten voor het vervolg!