Nieuwsberichten

In deze rubriek vindt u eerdere nieuwsberichten van Stichting KIST. Ze geven een
gevarieerde indruk van onze activiteiten en projecten.

NIEUW BESTUURSLID STELT ZICH VOOR

José Ursem-Kuilboer is sinds begin dit jaar actief voor Stichting KIST en in juli officieel toegetreden tot het bestuur. Zij stelt zichzelf graag aan u voor.

BELEIDSPLAN 2017-2023 STICHTING KIST GEPUBLICEERD

Het nieuwe bestuur heeft er zin in! Eerste activiteit was het actualiseren van het beleidsplan.
Hier vindt u dit beleidsplan, geldig voor de jaren 2017-2023.

SPETTERENDE AFSLUITING PROJECT CASTRICUM ’67

Project Castricum ’67, waarin Stichting KIST intensief samenwerkt met Werkgroep Oud-Castricum, nadert zijn einde. Met dit project, dat in januari van dit jaar van start ging, wordt het 50-jarig bestaan van de Werkgroep Oud-Castricum gevierd. Na de buurtprojecten in heel Castricum wordt het project afgesloten met een feestweekend in en om Geesterhage.
Houd 3, 4 en 5 november vrij in de agenda en vier met ons mee!

Voor meer informatie: zie de website van Castricum1967.

BIJZONDERE EXPOSITIE IN BEVERWIJK

Van 4 september tot 27 oktober is in de hal van het Stadhuis van Beverwijk een bijzondere expositie te zien. De expositie is het resultaat van een fotoproject van leerlingen van de Internationale Schakelklas. De opdracht was: “Verbeeld hoe je je toekomst in Nederland voor stelt”.

DE WREKERS, WIE KENT ZE NOG?

Inmiddels zijn we al weer bij de laatste buurt van het buurtproject ‘Castricum in 1967′ beland. Dit is Noordend. Hier ligt de Visser ’t Hooftschool die enthousiast mee doet met het project (zie foto). Noordend bestond nog niet in 1967. De Alkmaarderstraatweg, de belangrijkste uitvalsweg van Castricum, liep dwars door wat nu Noordend is, heen. Nu kunnen we slechts de sporen van deze hoofdweg terug zien door enkele oude bomen die ooit langs de weg stonden. Op 17 oktober is iedereen uit de Bloemen- en Vogelbuurt evenals andere geïnteresseerden van harte welkom om te horen hoe de buurt ontstaan is.

NET VERSCHENEN: BOEK OVER ONS PROJECT “WIJKPLAATS”

Na een succesvolle tentoonstelling en een mooi project met jongeren (zie elders in deze nieuwsbrief) is er nu ook een boek over het project Wijkplaats: Wijkplaats – De IJmond: smeltkroes en toevluchtsoord. Het boek geeft een overzicht van immigratie in de IJmond: de actuele problematiek van autochtone Nederlanders en nieuwkomers wordt belicht en in een historisch perspectief geplaatst.

Expositie fotoproject Wijkplaats in de hal van het Stadhuis Beverwijk

STICHTING KIST IS OP ZOEK NAAR NIEUWE PROJECTEN!

Met het afronden van projecten als de Bloemendagen in Limmen en Wijkplaats is er bij Stichting KIST weer ruimte voor nieuwe initiatieven en projecten. Heeft u een idee/project dat voldoet aan onze missie?

JAARREKENING STICHTING KIST GEPUBLICEERD

Er is hard gewerkt om dit op tijd klaar te krijgen. Het bestuur van Stichting KIST kijkt terug op een goed jaar.

STICHTING KIST HEEFT EEN NIEUWE VOORZITTER

Vanaf 1 juli 2017 zijn er wijzigingen in het bestuur van Stichting KIST. We nemen afscheid van voorzitter René Orij, bestuurslid van het eerste uur. René heeft een belangrijke rol gehad in het opbouwen van de stichting.

Project Castricum 1967 bij Huis van Hilde

Een jaar lang wordt met het Project Castricum 1967 het 50-jarig jubileum van Werkgroep Oud-Castricum gevierd. Iedere maand staat een andere wijk van Castricum centraal en in deze zomerperiode is dat het centrum van het dorp.

Op 9 juli werd een bijeenkomst bij Huis van Hilde gehouden. Na een welkomstwoord door Ilja Beudel van Stichting KIST vertelde Manager Anouk Veldman van Huis van Hilde in het kort iets over dit provinciaal archeologisch depot en over archeologische vondsten uit 1967. Daarna waren er veel foto’s, filmpjes en verhalen uit die tijd, o.a. verteld door de gebroeders Hommes en Peter Levi. Ger Foeken vertelde over veranderingen rond Overtoom en station en tot slot was er een film over de veiling die vroeger op de plek van Huis van Hilde stond. Ook uit het publiek, dat met meer dan 60 personen naar de bijeenkomst was gekomen, kwamen veel anekdotes uit de jaren ’60. Tot slot kon men bij Hilde’s Heerlykhyd nog genieten van hapjes in de sfeer van de jaren ’60.

FILM BLOEMENDAGEN LIMMEN ZEER GOED ONTVANGEN

Veel mensen hebben de film over de Bloemendagen in Limmen al kunnen bekijken en de reacties zijn unaniem positief: de film wordt gezien als een documentaire waarin je als Noord-Hollander de saamhorigheid van het dorp herkent.

Project Castricum ’67 op 9 juli bij Huis van Hilde

Vanwege de zomerperiode is de eerstvolgende bijeenkomst van Project Castricum ’67 niet op een van de Castricumse scholen maar bij Huis van Hilde aan het Westerplein in Castsricum. Een mooie gelegenheid om met dit archeologisch centrum kennis te maken!

Op zondag 9 juli organiseert de Werkgroep Oud-Castricum in het kader van haar 50-jarig jubileum en het project Castricum ‘67 in Huis van Hilde een gratis lezing over het centrum van het dorp. Verhalen over het dagelijks leven in het dorp zijn welkom. Ook worden archeologische vondsten uit 1967 besproken en filmpjes en foto’s uit die tijd vertoond. De lezing is om 14.00 uur. Kom ook genieten van ‘Hildes Historische Hapjes Proeverij’ (12-17 uur, tegen betaling). Heeft u foto’s van het centrum van Castricum uit 1967 of omstreeks dat jaar? Lever die dan in voor de presentatie (kan ook digitaal via foto1967@oudcastricum.com).

Mis hem niet! Zaterdag 8 juli film van de Bloemendagen op RTV NH

Op zaterdag 8 juli wordt de film over de Bloemendagen in Limmen uitgezonden door RTV NH.
U bent drie keer in de gelegenheid om de film te bekijken: om 18.16 uur, om  21.16 en om 23.16 uur.
De film is een mooi document geworden van een echt dorpsevent. Een aanrader dus!
Bekijk hier de trailer om alvast in de stemming te komen:

Poster Buurtproject Castricum

Klik op de poster voor een grotere weergave.

« Page 1, 2, 3, 4 ... 7, »