Nieuwsberichten

In deze rubriek vindt u eerdere nieuwsberichten van Stichting KIST. Ze geven een
gevarieerde indruk van onze activiteiten en projecten.

STICHTING KIST HEEFT EEN NIEUWE VOORZITTER

Vanaf 1 juli 2017 zijn er wijzigingen in het bestuur van Stichting KIST. We nemen afscheid van voorzitter René Orij, bestuurslid van het eerste uur. René heeft een belangrijke rol gehad in het opbouwen van de stichting.

Project Castricum 1967 bij Huis van Hilde

Een jaar lang wordt met het Project Castricum 1967 het 50-jarig jubileum van Werkgroep Oud-Castricum gevierd. Iedere maand staat een andere wijk van Castricum centraal en in deze zomerperiode is dat het centrum van het dorp.

Op 9 juli werd een bijeenkomst bij Huis van Hilde gehouden. Na een welkomstwoord door Ilja Beudel van Stichting KIST vertelde Manager Anouk Veldman van Huis van Hilde in het kort iets over dit provinciaal archeologisch depot en over archeologische vondsten uit 1967. Daarna waren er veel foto’s, filmpjes en verhalen uit die tijd, o.a. verteld door de gebroeders Hommes en Peter Levi. Ger Foeken vertelde over veranderingen rond Overtoom en station en tot slot was er een film over de veiling die vroeger op de plek van Huis van Hilde stond. Ook uit het publiek, dat met meer dan 60 personen naar de bijeenkomst was gekomen, kwamen veel anekdotes uit de jaren ’60. Tot slot kon men bij Hilde’s Heerlykhyd nog genieten van hapjes in de sfeer van de jaren ’60.

FILM BLOEMENDAGEN LIMMEN ZEER GOED ONTVANGEN

Veel mensen hebben de film over de Bloemendagen in Limmen al kunnen bekijken en de reacties zijn unaniem positief: de film wordt gezien als een documentaire waarin je als Noord-Hollander de saamhorigheid van het dorp herkent.

Project Castricum ’67 op 9 juli bij Huis van Hilde

Vanwege de zomerperiode is de eerstvolgende bijeenkomst van Project Castricum ’67 niet op een van de Castricumse scholen maar bij Huis van Hilde aan het Westerplein in Castsricum. Een mooie gelegenheid om met dit archeologisch centrum kennis te maken!

Op zondag 9 juli organiseert de Werkgroep Oud-Castricum in het kader van haar 50-jarig jubileum en het project Castricum ‘67 in Huis van Hilde een gratis lezing over het centrum van het dorp. Verhalen over het dagelijks leven in het dorp zijn welkom. Ook worden archeologische vondsten uit 1967 besproken en filmpjes en foto’s uit die tijd vertoond. De lezing is om 14.00 uur. Kom ook genieten van ‘Hildes Historische Hapjes Proeverij’ (12-17 uur, tegen betaling). Heeft u foto’s van het centrum van Castricum uit 1967 of omstreeks dat jaar? Lever die dan in voor de presentatie (kan ook digitaal via foto1967@oudcastricum.com).

Mis hem niet! Zaterdag 8 juli film van de Bloemendagen op RTV NH

Op zaterdag 8 juli wordt de film over de Bloemendagen in Limmen uitgezonden door RTV NH.
U bent drie keer in de gelegenheid om de film te bekijken: om 18.16 uur, om  21.16 en om 23.16 uur.
De film is een mooi document geworden van een echt dorpsevent. Een aanrader dus!
Bekijk hier de trailer om alvast in de stemming te komen:

Poster Buurtproject Castricum

Klik op de poster voor een grotere weergave.

Interessante lezing van Petra Boers over seksuele revolutie

In het kader van het buurtproject van de Werkgroep Oud-Castricum, dat deze keer het centrum van het dorp betrof, was Petra Boers uitgenodigd om op 20 juni bij Boekhandel Laan een lezing te geven over de seksuele revolutie in de jaren ’60. Zij is de schrijfster van het boek ‘Ondersteboven, Jouw Nederland in de jaren zestig’, dat verkrijgbaar is bij Boekhandel Laan.

Petra nam aan de hand van beelden over verschillende onderwerpen als voorlichting, geboorteregeling, partnerruil etc. de toehoorders mee terug in de tijd en gaf ze een interactieve rol door schriftelijk hun mening te vragen over 13 taboes. Dat gaf vanuit het publiek weer aanleiding tot veel reacties en hilarische anekdotes.

De avond was ook bedoeld voor het inleveren van foto’s uit 1967 of omstreeks dat jaar die in het centrum van Castricum zijn gemaakt en bestemd zijn voor onze fotopanelen. Deze kunnen alsnog tot 9 juli bij Boekhandel Laan worden gebracht. Ook verzending per mail via foto1967@oudcastricum.com is mogelijk.

Wethouder Erol opent fototentoonstelling project Wijkplaats

Op donderdag 15 juni heeft wethouder Erol van Beverwijk de fototentoonstelling van project Wijkplaats geopend. Dit gebeurde op het Kennemer College in Beverwijk. De foto’s hangen permanent in een van de gangen van de opleiding Beroepsgericht.

FILM LIMMER BLOEMENDAGEN

WANNEER KUNT U DE FILM ZIEN ?

De film wordt vertoond op 6, 7, 8 en 0 mei in de Oude School, Schoolweg 1, Limmen.
Dagelijsk vanaf 10.00 uur tot 16.00 uur, op elk heel uur.

FILM ‘ZICHT OP WATER’ NU OOK OP DVD

De film ‘Zicht op water’ is inmiddels vele malen vertoond in bioscoop, theater, bij diverse verenigingen, verzorgingstehuizen en in musea. Bovendien is hij twee keer uitgezonden op TV Noord Holland. Voorlopig blijft de film elke zondag te zien in het Zee- en havenmuseum in IJmuiden om half vier ’s middags.

BERICHT VAN HET BESTUUR

Het gaat goed met Stichting KIST! De projecten Castricum ’67 en Bloemendagen Limmen zijn in volle gang, Wijkplaats en Zicht op Water zijn succesvol afgerond, er zijn nieuwe projecten op komst en we zijn op de lokale televisie geweest. De uitzending kunt u hier terugzien.

Ook hebben we een nieuwe vrijwilliger: Aad de Wit. Hieronder maakt u nader kennis met hem en leest u de laatste stand van zaken rond de projecten.

ACTIEF VOOR STICHTING KIST: AAD DE WIT

Sinds begin dit jaar is Aad de Wit actief voor Stichting KIST. Hij stelt zich graag nader aan u voor: “Ik ben een geboren en getogen Castricummer en nu al 40 jaar Bakkummer. Voor mijn pensioen, was ik werkzaam in het welzijnswerk in Beverwijk en de rest van de IJmond. Bijna mijn hele leven ben ik maatschappelijk actief in de plaatselijke samenleving. De laatste jaren als voorzitter van de ‘Stichting tot behoud van de natuurlijke en cultuurhistorische waarden in de Alkmaardermeeromgeving’ en als voorzitter van Stichting Meergranen, de vastgoedbeheerder van cultureel podium De Bakkerij. Stichting Kist biedt mij een nieuwe uitdaging. Ik vind het leuk om creatieve mensen te faciliteren”.

PROJECT WIJKPLAATS SUCCESVOL AFGEROND

Met een goed bezocht concert met ‘Liedjes van immigranten’ besloot op 26 januari het ensemble WaZco het project Wijkplaats in Café-restaurant Sonnevanck in Wijk aan Zee. Op zondag 29 januari werd dit programma nog een keer herhaald tijdens de Koninginnemarkt op het Julianaplein.

29 januari was ook de laatste dag van de tentoonstelling in Museum Kennemerland.

BUURTPROJECT “CASTRICUM IN 1967”

Het buurtproject ‘Castricum in 1967’ is in volle gang. Het hele jaar door organiseren we activiteiten.
In april zal de bomenbuurt centraal staan en op Basisschool De Sokkewei zal dan een vertelbijeenkomst zijn met als thema ‘sportclubs in de jaren zestig’. We krijgen veel media-aandacht en ook op social media zijn regelmatig berichten over het project te vinden: https://www.facebook.com/Castricum1967/. Hier vindt u ook actuele informatie.

« Page 1, 2, 3, 4 ... 6, »