Nieuwsberichten

In deze rubriek vindt u eerdere nieuwsberichten van Stichting KIST. Ze geven een
gevarieerde indruk van onze activiteiten en projecten.

Project ’75 jaar vrij in Castricum’ van start

Op de Visser ’t Hooftschool is groep 7 gestart met het project ’75 jaar vrij in Castricum’ . Een project dat betrekking heeft op de Tweede Wereldoorlog en ingaat op wat vrijheid vandaag de dag voor ons betekent.. We lopen vooruit op 75 jaar bevrijding in 2020, dit project heeft een looptijd van drie jaar.

NIEUWE PROJECTEN GEZOCHT

Stichting KIST heeft ruimte voor nieuwe initiatieven. Wilt u een aanvraag doen bij Stichting Kist? Lees dan hier hoe wij werken en wat wij van uw aanvraag verwachten. Wij zijn benieuwd!

UITNODIGING INSPIRATIEBIJEENKOMST 9 MAART: DENK MET ONS MEE

Heeft u een idee voor een nieuw project en wilt u met ons brainstormen over de mogelijkheden? Of wilt u nader kennis maken met Stichting KIST en uw suggesties voor lopende projecten met ons delen? Kom dan op vrijdagavond 9 maart naar onze inspiratiebijeenkomst. Wij gaan graag met u in gesprek!

De avond start om 19.30 uur en wordt gehouden bij onze voorzitter thuis, Tetburgstraat 1, Castricum. We delen die avond de ideeën voor nieuwe projecten die bij onze projectleiders leven en horen graag over uw plannen en suggesties. Wilt u erbij zijn? U bent van harte welkom! Graag aanmelden via info@stichtingkist.nl

INSPIRATIEMIDDAG ‘DE HOOGOVENBUS’

Op 13 januari ging projectleider Pauline van Vliet in gesprek met 25 geïnteresseerden over het nieuwe project De Hoogovensbus. Na een korte inleiding van Pauline en een overzicht van de activiteiten van diverse musea in de regio rond het honderdjarig bestaan van de Hoogovens kwamen de verhalen al snel los. Ook kwamen er uit de groep leuke suggesties om De Hoogovensbus verder vorm te geven.

Achtergrond van dit project: ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van De Hoogovens presenteert Stichting KIST het project ‘De Hoogovenbus’. In de zomer van 2018 gaan we met een Hoogovenbus verhalen ophalen in de provincie Noord-Holland. Die verhalen gaan over drie generaties werken bij en leven met de Hoogovens (Corus, Tata Steel). Het project wordt uitgevoerd van juni tot oktober 2018. Een bus is ons al toegezegd door Jan de Wit Groep, de huidige personenvervoerder van Tata Steel. Dus het begin is er! Deze bus wordt omgebouwd tot een mobiele verhalenkaravaan waarin herinneringen worden gedeeld, vertoond en verder verteld. De Hoogovenbus krijgt in de loop van de zomer steeds meer vorm. Projectleider Pauline van Vliet en het bestuur van Stichting KIST zijn blij met de leuke ideeën die deze middag naar voren zijn gekomen. We gaan er mee aan de slag, u hoort van ons!

NIEUW PROJECT IN DE STEIGERS

Naast het project De Hoogovensbus start Stichting KIST in 2018 waarschijnlijk met een nieuw, langdurig project: 75 jaar vrijheid. Het plan is om – in aanloop naar de viering van 75 jaar vrijheid in 2020 – samen met de scholen in de regio aandacht te besteden aan de Tweede Wereldoorlog en vooral ook aan wat vrijheid betekent: in ons dagelijks leven, voor ons land, enzovoort. Het projectplan moet nog nader uitgewerkt worden. Heeft u hier ideeën voor of wilt u op een of andere manier hier aan mee helpen?

Kom dan naar onze inspiratieavond op 9 maart!

WERELDLICHTJESDAG 2017 SFEER- EN SUCCESVOL

Wereldlichtjesdag 2017 was een sfeervolle, sneeuwrijke editie, voor de vierde keer in de Cultuurkoepel Heiloo. Ouders, familie en vrienden kwamen samen op zondag 10 december om overleden kinderen in het licht te zetten en te herdenken. Dit gebeurt wereldwijd, elk jaar om 19.00 uur op de tweede zondag van december. Een golf van licht stroomt op deze avond over de wereld door alle tijdzones.

Centraal stond een ritueel rondom het thema Sporen. Ieder mens laat sporen na en in de sporen op de vloer van de koepel werden door de ouders lichtjes geplaatst. De kinderen die aanwezig waren mochten spoorzoeken. Dat maakte voor de aanwezigen een mooi schouwspel van lichtjes. Projectleider Nienke Blom (libelle levensafronding & uitvaartbegeleiding) werkte samen met Gea van Donselaar, Evi Velders (Rondomceremonies) en Marinta Rutten (Amphora) voor de organisatie en inhoud van het event. Stichting Kist zorgde voor de administratieve ondersteuning en trad op als sparringspartner. Dit werd door de projectorganisatie als een nuttig en plezierig contact ervaren. Door het afwijzen van verzoeken aan fondsen, moesten financieel alle zeilen bijgezet worden. Dit lukte dankzij gulle giften van particulieren en bedrijven. Daarmee is ook de regionale betrokkenheid vergroot. Kortom: we kijken terug op een mooie Wereldlichtjesdag in 2017 en gaan op naar Wereldlichtjesdag in december 2018.

STICHTING KIST CULTURELE ANBI

Sinds kort heeft de stichting de status van ‘culturele ANBI’. Om als culturele ANBI aangemerkt te worden moet een instelling voor minstens 90% actief zijn op cultureel gebied. Donateurs van culturele ANBI’s hebben een extra belastingvoordeel, omdat voor hen een extra giftenaftrek geldt: particulieren mogen in de aangifte inkomstenbelasting 1,25 keer het bedrag van de gift aftrekken.

Wellicht een goede reden om schatkistbewaarder van Stichting KIST te worden! Meer informatie op onze site.

EEN GOED BEGIN VAN 2018

Stichting KIST is het nieuwe jaar voortvarend begonnen met een goedbezochte inspiratiemiddag over ons nieuwe project De Hoogovensbus. U leest er in deze nieuwsbrief meer over, evenals over een ander nieuw project dat in de steigers staat. Mogen wij ook in 2018 weer op uw steun rekenen? Hetzij in de vorm van meedenken en onze activiteiten bezoeken, hetzij als schatkistbewaarder? Wat dat inhoudt, leest u op onze site.

Uitnodiging voor de inspiratiemiddag ‘De Hoogovenbus’ op zaterdag 13 januari

We nodigen je van harte uit voor de inspiratiemiddag ‘De Hoogovenbus’ op zaterdag 13 januari!

Ter gelegenheid van het honderd jarig bestaan van De Hoogovens presenteert Stichting KIST je graag het project ‘De Hoogovenbus’. In de zomer van 2018 gaan we met een Hoogovenbus verhalen ophalen in de provincie Noord-Holland. Die verhalen gaan over drie generaties werken bij en leven met de Hoogovens (Corus, Tata Steel). Het project wordt uitgevoerd van juni tot oktober 2018.

Op 13 januari lichten we onze plannen toe, we laten alvast enkele verhalen horen en zoeken draagvlak. We vinden het leuk als jullie meedenken en met goede ideeën komen voor de inhoud, de vorm en de financiering van ons Hoogovenbus-project.

Leuk als je komt, meld je hier aan.
Wij hopen je 13 januari te zien!

Het bestuur van Stichting KIST
en projectleider Pauline van Vliet

Plaats Grand Café Wierenga, Bakkerspleintje 26, Castricum
Datum 13 januari 2018
Tijd van twee tot vier uur ’s middags
Parkeren onder het Bakkerspleintje
Openbaar vervoer NS-station Castricum is ca.5 min. lopen

Aanmelding voor de inspiratiebijeenkomst op 13 jan. 2018

Aanmelding voor de inspiratiemiddag project De Hoogovensbus,
13 jan. 2018
14.00-16.00 uur

WERELDLICHTJESDAG 10 DECEMBER 2017 IN HEILOO

Elke tweede zondag in december wordt Wereldlichtjesdag / Worldwide Candle Lighting gehouden. Dit jaar ook in de Cultuurkoepel in Heiloo, waar we graag deel uitmaken van een ‘lightwave’ met het aansteken van kaarsjes en het noemen van de namen. Een moment van troost en herkenning met live muziek en mooie woorden.

Nieuwsbrief Stichting Kist 20 nov. 2017

Klik hier om de Nieuwsbrief te zien waarin verslag wordt gedaan van alle aktiviteiten van het slotweekend van het project “Castricum 1967”.

Video-impressies van het slotweekend “Castricum 1967”

Video-impressie cabaret “Tussen de schuifdeuren”

Video-impressie jubileumdag 4 nov.

Video-impressie otreden “The Frogs”

BESTUUR STICHTING KIST WEER COMPLEET

Sinds de komst van Aad de Wit (secretaris) en José Ursem-Kuilboer (algemeen lid/PR & Communicatie) is het bestuur van Stichting KIST weer compleet. Samen met voorzitter Ilja Beudel en penningmeester Maarten Geerdes zetten zij zich in voor diverse culturele projecten in Castricum en omgeving.

NIEUW BESTUURSLID STELT ZICH VOOR

José Ursem-Kuilboer is sinds begin dit jaar actief voor Stichting KIST en in juli officieel toegetreden tot het bestuur. Zij stelt zichzelf graag aan u voor.

« Page 1, 2, 3 ... 7, »