Nieuwsberichten

In deze rubriek vindt u eerdere nieuwsberichten van Stichting KIST. Ze geven een
gevarieerde indruk van onze activiteiten en projecten.

WERELDLICHTJESDAG 10 DECEMBER 2017 IN HEILOO

Elke tweede zondag in december wordt Wereldlichtjesdag / Worldwide Candle Lighting gehouden. Dit jaar ook in de Cultuurkoepel in Heiloo, waar we graag deel uitmaken van een ‘lightwave’ met het aansteken van kaarsjes en het noemen van de namen. Een moment van troost en herkenning met live muziek en mooie woorden.

Project Castricum ’67 op 9 juli bij Huis van Hilde

Vanwege de zomerperiode is de eerstvolgende bijeenkomst van Project Castricum ’67 niet op een van de Castricumse scholen maar bij Huis van Hilde aan het Westerplein in Castsricum. Een mooie gelegenheid om met dit archeologisch centrum kennis te maken!

Op zondag 9 juli organiseert de Werkgroep Oud-Castricum in het kader van haar 50-jarig jubileum en het project Castricum ‘67 in Huis van Hilde een gratis lezing over het centrum van het dorp. Verhalen over het dagelijks leven in het dorp zijn welkom. Ook worden archeologische vondsten uit 1967 besproken en filmpjes en foto’s uit die tijd vertoond. De lezing is om 14.00 uur. Kom ook genieten van ‘Hildes Historische Hapjes Proeverij’ (12-17 uur, tegen betaling). Heeft u foto’s van het centrum van Castricum uit 1967 of omstreeks dat jaar? Lever die dan in voor de presentatie (kan ook digitaal via foto1967@oudcastricum.com).

Mis hem niet! Zaterdag 8 juli film van de Bloemendagen op RTV NH

Op zaterdag 8 juli wordt de film over de Bloemendagen in Limmen uitgezonden door RTV NH.
U bent drie keer in de gelegenheid om de film te bekijken: om 18.16 uur, om  21.16 en om 23.16 uur.
De film is een mooi document geworden van een echt dorpsevent. Een aanrader dus!
Bekijk hier de trailer om alvast in de stemming te komen:

Poster Buurtproject Castricum

Klik op de poster voor een grotere weergave.

Interessante lezing van Petra Boers over seksuele revolutie

In het kader van het buurtproject van de Werkgroep Oud-Castricum, dat deze keer het centrum van het dorp betrof, was Petra Boers uitgenodigd om op 20 juni bij Boekhandel Laan een lezing te geven over de seksuele revolutie in de jaren ’60. Zij is de schrijfster van het boek ‘Ondersteboven, Jouw Nederland in de jaren zestig’, dat verkrijgbaar is bij Boekhandel Laan.

Petra nam aan de hand van beelden over verschillende onderwerpen als voorlichting, geboorteregeling, partnerruil etc. de toehoorders mee terug in de tijd en gaf ze een interactieve rol door schriftelijk hun mening te vragen over 13 taboes. Dat gaf vanuit het publiek weer aanleiding tot veel reacties en hilarische anekdotes.

De avond was ook bedoeld voor het inleveren van foto’s uit 1967 of omstreeks dat jaar die in het centrum van Castricum zijn gemaakt en bestemd zijn voor onze fotopanelen. Deze kunnen alsnog tot 9 juli bij Boekhandel Laan worden gebracht. Ook verzending per mail via foto1967@oudcastricum.com is mogelijk.

FILM LIMMER BLOEMENDAGEN

WANNEER KUNT U DE FILM ZIEN ?

De film wordt vertoond op 6, 7, 8 en 0 mei in de Oude School, Schoolweg 1, Limmen.
Dagelijsk vanaf 10.00 uur tot 16.00 uur, op elk heel uur.

FILM ‘ZICHT OP WATER’ NU OOK OP DVD

De film ‘Zicht op water’ is inmiddels vele malen vertoond in bioscoop, theater, bij diverse verenigingen, verzorgingstehuizen en in musea. Bovendien is hij twee keer uitgezonden op TV Noord Holland. Voorlopig blijft de film elke zondag te zien in het Zee- en havenmuseum in IJmuiden om half vier ’s middags.

BERICHT VAN HET BESTUUR

Het gaat goed met Stichting KIST! De projecten Castricum ’67 en Bloemendagen Limmen zijn in volle gang, Wijkplaats en Zicht op Water zijn succesvol afgerond, er zijn nieuwe projecten op komst en we zijn op de lokale televisie geweest. De uitzending kunt u hier terugzien.

Ook hebben we een nieuwe vrijwilliger: Aad de Wit. Hieronder maakt u nader kennis met hem en leest u de laatste stand van zaken rond de projecten.

ACTIEF VOOR STICHTING KIST: AAD DE WIT

Sinds begin dit jaar is Aad de Wit actief voor Stichting KIST. Hij stelt zich graag nader aan u voor: “Ik ben een geboren en getogen Castricummer en nu al 40 jaar Bakkummer. Voor mijn pensioen, was ik werkzaam in het welzijnswerk in Beverwijk en de rest van de IJmond. Bijna mijn hele leven ben ik maatschappelijk actief in de plaatselijke samenleving. De laatste jaren als voorzitter van de ‘Stichting tot behoud van de natuurlijke en cultuurhistorische waarden in de Alkmaardermeeromgeving’ en als voorzitter van Stichting Meergranen, de vastgoedbeheerder van cultureel podium De Bakkerij. Stichting Kist biedt mij een nieuwe uitdaging. Ik vind het leuk om creatieve mensen te faciliteren”.

PROJECT WIJKPLAATS SUCCESVOL AFGEROND

Met een goed bezocht concert met ‘Liedjes van immigranten’ besloot op 26 januari het ensemble WaZco het project Wijkplaats in Café-restaurant Sonnevanck in Wijk aan Zee. Op zondag 29 januari werd dit programma nog een keer herhaald tijdens de Koninginnemarkt op het Julianaplein.

29 januari was ook de laatste dag van de tentoonstelling in Museum Kennemerland.

BUURTPROJECT “CASTRICUM IN 1967”

Het buurtproject ‘Castricum in 1967’ is in volle gang. Het hele jaar door organiseren we activiteiten.
In april zal de bomenbuurt centraal staan en op Basisschool De Sokkewei zal dan een vertelbijeenkomst zijn met als thema ‘sportclubs in de jaren zestig’. We krijgen veel media-aandacht en ook op social media zijn regelmatig berichten over het project te vinden: https://www.facebook.com/Castricum1967/. Hier vindt u ook actuele informatie.

FILMPROJECT LIMMENSE BLOEMENDAGEN: HET VOORJAAR TEGEMOET

Nu het alweer naar het voorjaar loopt en de eerste krokussen en narcissen hun kop boven de grond steken, begint het te kriebelen bij de inwoners van Limmen. Nu alleen nog wachten tot de hyacinten naar boven komen.

BOEIENDE BAKKUMMER VERHALEN IN DUINRANDSCHOOL

In de oude Duinrandschool in Bakkum, waar nu de ateliers van Perspectief gevestigd zijn, werd op 10 februari een Vertelbijeenkomst gehouden over de oude schooltijd in dit gebouw. De bijeenkomst was georganiseerd door zowel Perspectief als de werkgroep Oud Castricum. Beide organisaties bestaan in 2017 vijftig jaar. Dit wordt gevierd met een reeks activiteiten, waarvan deze middag er een van was. Er passeerden die middag veel bijzondere verhalen de revue.

« Page 1, 2, 3, 4, 5 »